Teatro Avenida

Efter att ha bott i Zambia och andra länder i Afrika, erbjöds Henning Mankell 1986 att driva Teatro Avenida i Moçambiques huvudstad Maputo. Sedan han började arbetet med teatern spenderar han minst halva året i Maputo, där han regisserar parallellt med att han skriver.

– Mitt arbete med Teatro Avenida är och har varit ett av mitt livs största äventyr och likaså mitt livs största utmaning. Att arbeta med människor från olika kulturer har fått mig att inse att det är mer som förenar oss, än som skiljer oss åt.

Teatro Avenida har sedan den grundades engagerat sig i politik och samhällsfrågor som är aktuella i Moçambique. För tillfället är Henning Mankells uppgift på teatern att verka som artistisk ledare, medan en av hans närmsta vänner Manuela Soeiro, som grundade teatern år 1984, driver den.

– Vi tittar på de saker som påverkar folket och tänker sedan på hur vi kan tackla dessa problem, berättar Manuela Soeiro. Jag skriver många av pjäserna själv, eller tillsammans med Henning.

Förutom det samhällsengagerade arbetet har teatern de senaste åren  satt upp verk av såväl svenska som internationella storheter. Man har bland annat satt upp Tennessee Williams Linje Lusta och Strindbergs Fröken Julie. 2012 hade en moçambikisk version av Henrik Ibsens Hedda Gabler premiär på teatern.

Med åren har Teatro Avenida fått allt större internationell ryktbarhet och blivit inbjudna till ett flertal teaterfestivaler. Senast var man i Norge där man gjorde ett bejublat gästspel med Henning Mankells pjäs Noras döttrar, som berättar historien av vad som hände med döttrarna till Nora i Ibsens Ett dockhem.